🎓 Un Black Friday més senior, local i sostenible

El Black Friday d'enguany arriba marcat per les circumstàncies derivades de la pandèmia. La conseqüència d'això és que s'espera una edició en què s'intensifiqui el recurs al comerç local i la compra sostenible.

Fecha: divendres, 27 de de novembre de 2020 a las 11:45h

Un Black Friday més sènior, local i sostenible

El Black Friday d'enguany arriba marcat per les circumstàncies derivades de la pandèmia. La conseqüència d'això és que s'espera una edició en què s'intensifiqui el comerç local i la compra sostenible. També es preveu més participació de població sènior, que, fins avui, s'havia mantingut al marge d'aquesta cita comercial.

El motiu d'aquesta incorporació d'un nombre més gran de sèniors al Black Friday deriva del confinament i les recomanacions de distanciament social. Com explica la professora de Psicologia del Consumidor, Concepción del Pozo, "la crisi sanitària i el tancament ens ha fomentat a tots i en totes les edats el consum en línia; es parla d'un 35 % de gent gran que s'hi ha incorporat". Aquesta realitat tindrà reflex en el Black Friday de 2020, en el qual s'espera un "increment del 27 % de les vendes online", un augment que estarà sostingut, en gran manera, per aquesta gran quantitat de gent que "s'acaba d'estrenar en aquest mitjà i els ha agradat, com poden ser els sèniors i gent gran que no era habitual".

Així mateix, es pronostica un increment de vendes en el Black Friday en termes generals. Aquesta especialista en tendències de consum subratlla que, "davant la incertesa del que ens espera per Nadal i les compres de llavors, s'aprofitarà el Black Friday per avançar-les i hi haurà més despesa en general per aquest motiu". Així, els càlculs situen el tiquet mitjà de despesa entre els 60 i els 180 euros.

Més despesa, però diferent. En aquest sentit, es nota també l'empremta del coronavirus: "El consumidor, amb la pandèmia, s'ha tornat més auster i sostenible, per la qual cosa farà una compra més conscient i adaptada al que realment necessita", vaticina del Pozo. Així, roba, calçat i equipament de la llar poden ser els productes més demanats aquest any, amb eventuals productes de bellesa, higiene o esport.

Mirada local

D'altra banda, també comença a estendre's la preocupació per mantenir el teixit local, una tendència a la qual també ha contribuït la crisi sanitària: "Es farà més costat al comerç local, amb l'ànim de millorar l'economia i que els diners es quedin a casa. Ja fa anys que aquesta demanda existeix, però enguany la gent és més conscient que mai que s'ha de gastar aquí". I, malgrat el domini de l'àmbit en línia, "moltes compres seran de barri o de llocs pròxims o locals, o en botiga física, i també crec que hi haurà una cerca de producte nacional superior a altres anys". No obstant això, matisa Del Pozo, el que s'ha dit "no impedeix que el rei del Black Friday torni a ser Amazon, com sempre".

En definitiva, el Black Friday 2020 serà "llarg" i "no hi haurà l'alegria d'altres anys, sinó que, en general, es comprarà el que es necessiti i s'aprofitaran les ofertes per comprar el que sigui necessari i avançar els regals de Nadal", descriu aquesta professora.

Addicionalment, considera que aquestes dates comercials poden tenir un efecte de vàlvula d'escapament en la població. En aquest sentit, es "mourà l'economia online i offline i farà que, psicològicament, i per moments, ens oblidem de la covid-19; crec que tot això és bo". D'altra banda, també creu que aquest any "els comerciants s'organitzaran millor i 'abusaran' menys perquè tenen més necessitat i perquè el consumidor cada vegada és més exigent i està més preparat".

Un Black Friday més sènior, local i sostenible