🎓 Ressituar el missatge de la comunicació gastronòmica

És a dir, la comunicació gastronòmica ha de dirigir-se no tant a mostrar un producte quant a ensenyar el component humà que n'hi ha darrere. En aquesta línia, Riera opina que la cuina d'avantguarda ha d'"adaptar" el seu missatge a les circumstàncies derivades de la pandèmia.

Fecha: dimecres, 28 de d'octubre de 2020 a las 14:00h

Ressituar el missatge de la comunicació gastronòmica

Recentment ha començat una nova edició del postgrau en Màrqueting i Comunicació Gastronòmica i Enològica. La d'enguany cobra especial valor per les circumstàncies complexes que viu el sector, en general, i la restauració, en particular.

No obstant això, les dificultats no fan res més que incrementar la importància del factor comunicatiu en l'àmbit de la gastronomia i l'enologia. Com tota crisi, l'actual presenta una oportunitat en termes de comunicació, ja que són moments en els quals "el soroll mediàtic es redueix i tot el que facis tindrà més recorregut", assenyala la directora del postgrau, Anna Riera.

Des d'aquest punt de vista, és un moment propici per pensar en projectes a mitjà termini i centrar el missatge en realitats que subjauen en tot projecte gastronòmic: "històries de superació". També és el moment de connectar amb el públic fent valdre que molts dels negocis de referència avui no són sinó l'actualització d'una "tradició familiar".

El paradigma de la proximitat

La comunicació gastronòmica ha de dirigir-se no tant a mostrar un producte sinó a ensenyar el component humà que hi ha darrere. En aquesta línia, Riera opina que la cuina d'avantguarda ha d'"adaptar" el seu missatge a les circumstàncies derivades de la pandèmia. El concepte de la sofisticació "ja no serveix" i ara cal posar l'accent en la idea de "proximitat". Si no aposta per aquest canvi, l'alta cuina "es donarà una patacada", pronostica.

Així, després de l'impacte social de la pandèmia, l'eix del discurs d'un projecte gastronòmic ha de centrar-se en el fet que, a través de la seva activitat, "reforça l'economia local; avui no importa tant l'eco com que el producte sigui local". En aquest sentit, podrien funcionar propostes com "identificar amb noms i cognoms els productes de la carta" o permetre que els clients puguin emportar-se envasats a casa els productes capdavanters del restaurant.

En el panorama actual, i en la línia del que s'ha exposat, Anna Riera aconsella donar suport a la comunicació de projectes gastronòmics o enològics en les idees següents:

  • comunicar emocions i històries personals
  • la proximitat és el valor que connecta en aquest moment
  • és un bon moment per fidelitzar, però cal aportar valor en cada comunicació
  • plantejar-se si les eines comunicatives utilitzades fins ara són les adequades per continuar el contacte amb els clients
  • innovar a partir de la formació
  • obrir-se a la mirada externa; hi ha un món molt ric de petites agències especialitzades en comunicació gastronòmica que pot aportar molt 

Mirada de 360 graus

Moltes d'aquestes agències han sortit d'edicions anteriors del postgrau en Màrqueting i Comunicació Gastronòmica i Enològica. Aquest programa és el lloc ideal per aprendre a projectar una "mirada de 360 graus" sobre la comunicació d'un projecte de gastronomia i enologia i formular una proposta adequada a la seva singularitat.

Ressituar el missatge de la comunicació gastronòmica