🎓 Recuperar els contes infantils per als nens d'avui

"No sóc la primera escriptora a què els primers contes de la infància la van portar cap a la literatura".

Fecha: dimecres, 07 de de juliol de 2021 a las 14:00h

Recuperar els contes infantils per als nens d'avui

"No soc la primera escriptora a qui els primers contes de la infància van portar cap a la literatura". Amb aquesta frase, l'escriptora i acadèmica Carme Riera ha evocat la importància dels contes de la seva infantesa en la conformació de la seva vocació literària. Ho ha fet durant la seva intervenció en la conferència inaugural del VIII Congrés Word in Education, que se celebra a la nostra universitat els dies 7, 8 i 9 de juliol.

En aquest context, apel·la a recuperar l'interès per la literatura infantil entre els més petits. "Per a la meva generació, el que s'explicava era el més fàcil. Avui caldria educar perquè els nens puguin escoltar". I és que, des del seu punt de vista, "actualment hi ha un problema de concentració en els nens".

En un congrés que posa en relleu el caràcter imprescindible de la paraula en l'espai educatiu, Riera ha afirmat que "les paraules arriben més lluny que les imatges, arriben fins on aquestes no poden arribar". Així, ha assegurat que "les paraules permeten dir mentides a mans plenes per anar, precisament, a la recerca de la veritat".

A més, la literatura permet mantenir viva la flama de l'esperança malgrat la "realitat obscena que ens envolta". Mentre que "fora del text res és segur", la literatura ens proporciona una "realitat més intel·ligible i coherent". Les paraules representen la possibilitat de perdurar, enfront de la caducitat que caracteritza el món real: "La realitat narrada ens permet amarrar tot el que fuig".

Riera estava acompanyada del director del congrés, el catedràtic de Literatura de la nostra universitat, Marcin Kazmierczak, i el rector, Rafael Rodríguez-Ponga.

VIII Congrés Word in Education

Organitzats per la nostra universitat, la Jesuit University Ignatianum (Cracòvia) i la Facultés Lliures de Philosophie et Psychologie, els congressos Word in Education proposen una reflexió sobre el paper imprescindible de la narració literària en l'educació. Sostenen els promotors que la ficció literària és el millor vehicle per transmetre als educands trets positius del caràcter com la fortalesa, la generositat, el valor o la resiliència.

L'esperit d'aquesta iniciativa es resumeix perfectament en les paraules introductòries de la ponència del Dr. Luis Mariano Bártoli: "Per ajudar a forjar el caràcter en els alumnes, una bona pràctica, que sempre serà nova, és la lectura". En al·lusió directa al tema de la seva ponència ("La bellesa del dolor: una aproximació als contes d'Oscar Wilde com a mètode per educar en la fortalesa"), ha subratllat que "si es tracta de la resistència del bé davant del dolor, Wilde és una font de saviesa pràctica".

La vuitena edició d'aquests congressos es dedica al tema "Bones pràctiques i reptes per a les escoles entorn del foment de la resiliència", una qüestió connectada amb els treballs del projecte d'R+D+i "Foment de la resiliència en l'educació primària: innovació i formació contínua del professorat", que desenvolupa el grup de recerca TRIVIUM de la nostra universitat.

Recuperar els contes infantils per als nens d'avui