馃帗 L'hora de regular l'entorn Big Data

Els alumni de la nostra universitat van celebrar ahir la XI edici贸 de la seva trobada anual

Fecha: divendres, 07 de juny de 2019 a las 15:30h

L'hora de regular l'entorn 'big data'

Els alumni de la nostra universitat van celebrar ahir la XI edici贸 de la seva trobada anual. L'acte ha repetit el format dels tres 煤ltims anys, en qu猫 s'ha aprofitat l'ocasi贸 per aportar valor als antics alumnes amb un col路loqui sobre un tema d'actualitat.

En aquest cas, el t铆tol era "Big data: capturar el valor". Per abordar la q眉esti贸, s'ha comptat amb una confer猫ncia breu del hacker i CDO de Telef贸nica Chema Alonso. Posteriorment, s'ha sumat a un debat en qu猫 participaven la cap de Desenvolupament de Noves Tecnologies & Internet a la Fundaci贸 Banc脿ria La Caixa, Lola Pardo; el director general adjunt de God贸 Strategies, Pablo de Porcioles; la diputada de l'ICAB Susana Ferrer, i el director del m脿ster en Comunicaci贸 Digital i Noves Tecnologies de la UAO CEU, Juan Francisco Jim茅nez.

Chema Alonso ha explicat que el factor big data ha estat el que ha perm猫s la gran eclosi贸 que la intel路lig猫ncia artificial (IA) ha experimentat durant els 煤ltims dos anys. Ja no es tracta que la IA sigui capa莽 d'aprendre, sin贸 que ja no necessita ni un acompanyament hum脿 per entrenar-se.

El CDO de Telef贸nica s'ha referit a algunes capacitats en les quals la IA ja ha superat l'home. 脡s el cas del reconeixement facial, la qual cosa, alhora, li permet replicar faccions o crear-ne de noves sense que l'茅sser hum脿 sigui capa莽 de recon猫ixer la falsificaci贸. Aix貌 representa una eina de gran abast per a la creaci贸 de fake news o la comissi贸 d'abusos i intromissions en la intimitat.

Afortunadament, des del punt de vista d'Alonso, encara som a temps de "dir qu猫 volem que passi i qu猫 no". No obstant aix貌, han de ser les autoritats p煤bliques les que ho determinin. No tot pot recaure en la voluntat autoreguladora de les companyies, ha apuntat. "Han de ser els pol铆tics els que liderin aquesta regulaci贸".

La regulaci贸 ha de n茅ixer d'una conscienciaci贸 ciutadana pr猫via sobre el valor de les seves dades en el context digital. Hem de ser conscients que "quan alg煤 ens demana perm铆s de localitzaci贸, aix貌 li permetr脿 con猫ixer la nostra ideologia, creences religioses o estat de salut". I tamb茅 tothom hauria de saber que "amb un sol clic a Internet est脿s donant 5.000 permisos d'acc茅s a la teva informaci贸".

Despr茅s de la confer猫ncia d'Alonso, s'ha obert un debat, moderat per la periodista i directora del postgrau en M脿rqueting i Comunicaci贸 Gastron貌mica i Enol貌gica, Anna Riera. Al col路loqui hi ha hagut l'oportunitat de tractar les derives del big data des del punt de vista human铆stic, medi脿tic o jur铆dic.

Consulta'n m茅s informaci贸 a la nota de premsa.

L'hora de regular l'entorn 'big data'