🎓 L'hora de regular l'entorn Big Data

Els alumni de la nostra universitat van celebrar ahir la XI edició de la seva trobada anual

Fecha: divendres, 07 de de juny de 2019 a las 15:30h

L'hora de regular l'entorn 'big data'

Els alumni de la nostra universitat van celebrar ahir la XI edició de la seva trobada anual. L'acte ha repetit el format dels tres últims anys, en què s'ha aprofitat l'ocasió per aportar valor als antics alumnes amb un col·loqui sobre un tema d'actualitat.

En aquest cas, el títol era "Big data: capturar el valor". Per abordar la qüestió, s'ha comptat amb una conferència breu del hacker i CDO de Telefónica Chema Alonso. Posteriorment, s'ha sumat a un debat en què participaven la cap de Desenvolupament de Noves Tecnologies & Internet a la Fundació Bancària La Caixa, Lola Pardo; el director general adjunt de Godó Strategies, Pablo de Porcioles; la diputada de l'ICAB Susana Ferrer, i el director del màster en Comunicació Digital i Noves Tecnologies de la UAO CEU, Juan Francisco Jiménez.

Chema Alonso ha explicat que el factor big data ha estat el que ha permès la gran eclosió que la intel·ligència artificial (IA) ha experimentat durant els últims dos anys. Ja no es tracta que la IA sigui capaç d'aprendre, sinó que ja no necessita ni un acompanyament humà per entrenar-se.

El CDO de Telefónica s'ha referit a algunes capacitats en les quals la IA ja ha superat l'home. És el cas del reconeixement facial, la qual cosa, alhora, li permet replicar faccions o crear-ne de noves sense que l'ésser humà sigui capaç de reconèixer la falsificació. Això representa una eina de gran abast per a la creació de fake news o la comissió d'abusos i intromissions en la intimitat.

Afortunadament, des del punt de vista d'Alonso, encara som a temps de "dir què volem que passi i què no". No obstant això, han de ser les autoritats públiques les que ho determinin. No tot pot recaure en la voluntat autoreguladora de les companyies, ha apuntat. "Han de ser els polítics els que liderin aquesta regulació".

La regulació ha de néixer d'una conscienciació ciutadana prèvia sobre el valor de les seves dades en el context digital. Hem de ser conscients que "quan algú ens demana permís de localització, això li permetrà conèixer la nostra ideologia, creences religioses o estat de salut". I també tothom hauria de saber que "amb un sol clic a Internet estàs donant 5.000 permisos d'accés a la teva informació".

Després de la conferència d'Alonso, s'ha obert un debat, moderat per la periodista i directora del postgrau en Màrqueting i Comunicació Gastronòmica i Enològica, Anna Riera. Al col·loqui hi ha hagut l'oportunitat de tractar les derives del big data des del punt de vista humanístic, mediàtic o jurídic.

Consulta'n més informació a la nota de premsa.

L'hora de regular l'entorn 'big data'