馃帗 Les set difer猫ncies de l'ERTO flexibilitzat

mb el que s'estableix en el Reial Decret, s'introdueixen importants novetats respecte a la regulaci贸 de la suspensi贸 temporal que fa l'Estatut dels Treballadors en l'article 47.

Fecha: divendres, 20 de mar莽 de 2020 a las 20:45h

Les set difer猫ncies de l'ERTO flexibilitzat

Dimarts passat, 17 de mar莽, dins de les mesures d'abast econ貌mic aprovades pel Consell de Ministres davant l'emerg猫ncia sanit脿ria, es trobava la flexibilitzaci贸 de la figura de la suspensi贸 temporal del contracte de treball, anteriorment coneguda com ERTO (expedient de regulaci贸 temporal d'ocupaci贸).

Amb el que s'estableix en el Reial Decret, s'introdueixen importants novetats respecte a la regulaci贸 de la suspensi贸 temporal que fa l'Estatut dels Treballadors en l'article 47. L'experta en Dret del Treball i la Seguretat Social i col路laboradora de la nostra universitat, Pepa Burriel, identifica les set principals difer猫ncies:

  • Concreci贸 de les causes que justifiquen aquesta mesura per relaci贸 directa amb el Covid-19, dotant de major seguretat jur铆dica al recurs a aquesta mesura de flexibilitzaci贸 per for莽a major.
  • La petici贸 de l'informe a la Inspecci贸 de Treball en cas de for莽a major passa a ser "potestativa", quan, en circumst脿ncies ordin脿ries, la normativa preveu que 茅s "preceptiu", 茅s a dir, obligatori.
  • Reducci贸 de terminis en el cas de suspensi贸 per causes ETOP (causes econ貌miques, t猫cniques, organitzatives o de producci贸) per al procediment de consultes obligatori amb els treballadors. La comissi贸 de treballadors que negoci茂 es formar脿 en 5 dies i el termini de consultes no pot superar els 7, quan abans podia dilatar-se fins als 15 dies.
  • L'organitzaci贸 de la representaci贸 dels treballadors en cas de suspensi贸 per causes ETOP relacionades amb el Covid-19, quan pr猫viament no exist铆s aquesta representaci贸 s'abreuja. En lloc de demanar a les persones treballadores que nomenin en assemblea a tres persones com a "representants", s'indica que, en primer lloc, seran els sindicats m茅s representatius (CCOO i UGT), i els m茅s representatius del sector, que tinguin legitimaci贸 per a negociar un conveni col路lectiu conforme als articles 87 i 88 de l'Estatut, i nom茅s ser脿 1 membre. Nom茅s si aix貌 no 茅s possible, entra en joc la decisi贸 de l'assemblea de treballadors, i la comissi贸 com fins ara, es formar脿 per 3 membres, triats pels treballadors i entre ells.
  • L'empresa queda exonerada de cotitzar durant el per铆ode de suspensi贸. Si l'empresa t茅 menys de 50 persones treballadores, l'exoneraci贸 de les quotes 茅s al 100%; si l'empresa t茅 50 o m茅s treballadors l'exoneraci贸 茅s al 75%.
  • Totes les persones treballadores que tinguin el seu treball susp猫s tindran dret a la prestaci贸 econ貌mica de la Seguretat Social, independentment de si compleixen els requisits de cotitzaci贸, que abans es fixaven en 360 dies cotitzats pr猫viament en els 煤ltims sis anys. A m茅s, aquesta prestaci贸 no els restar脿 la seva prestaci贸 de desocupaci贸, com passaria en els sup貌sits ordinaris. A m茅s, cal afegir que els ERTE que ja s'hagin iniciat per causes ETOP no tindran especialitat quant a la seva tramitaci贸 per貌 s铆 quant als efectes beneficiosos d'exoneraci贸 de cotitzacions per a les empreses i de prestaci贸 econ貌mica per a les persones treballadores.
  • La setena difer猫ncia afecta als treballadors aut貌noms. Al marge que puguin rec贸rrer a l'ERTE, es podria considerar que reben una prestaci贸 excepcional per cessament d'activitat per als treballadors aut貌noms, que, si veuen redu茂da la seva facturaci贸 en un 75% o m茅s, podran rec贸rrer al cobrament de la mateixa prestaci贸 que les persones treballadores per compte aliena.

 

Les set difer猫ncies de l'ERTO flexibilitzat