🎓 Les set diferències de l'ERTO flexibilitzat

mb el que s'estableix en el Reial Decret, s'introdueixen importants novetats respecte a la regulació de la suspensió temporal que fa l'Estatut dels Treballadors en l'article 47.

Fecha: divendres, 20 de de març de 2020 a las 20:45h

Les set diferències de l'ERTO flexibilitzat

El dimarts 17 de març, dins de les mesures d'abast econòmic aprovades pel Consell de Ministres arran de l'emergència sanitària, hi havia la flexibilització de la figura de la suspensió temporal del contracte de treball, anteriorment coneguda com a ERTO (expedient de regulació temporal d'ocupació).

Amb el que s'estableix en el Reial Decret, s'introdueixen novetats importants respecte a la regulació de la suspensió temporal que fa l'Estatut dels Treballadors a l'article 47. L'experta en Dret del Treball i la Seguretat Social i col·laboradora de la nostra universitat, Pepa Burriel, identifica les set diferències principals:

  • Concreció de les causes que justifiquen aquesta mesura per relació directa amb la Covid-19, dotant de més seguretat jurídica el recurs a aquesta mesura de flexibilització per força major.
  • La petició de l'informe a la Inspecció de Treball en cas de força major passa a ser "potestativa", mentre que, en circumstàncies ordinàries, la normativa preveu que és "preceptiva", és a dir, obligatòria.
  • Reducció de terminis en el cas de suspensió per causes ETOP (causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció) per al procediment de consultes obligatori amb els treballadors. La comissió de treballadors que negociï es formarà en cinc dies i el termini de consultes no pot superar els set, quan abans podia dilatar-se fins als 15 dies.
  • L'organització de la representació dels treballadors en cas de suspensió per causes ETOP relacionades amb la Covid-19, si prèviament no existia aquesta representació, s'abreuja. En comptes de demanar a les persones treballadores que nomenin en assemblea tres persones com a representants, s'indica que, en primer lloc, seran els sindicats més representatius (CCOO i UGT), i els més representatius del sector, els que tinguin legitimació per negociar un conveni col·lectiu d'acord amb els articles 87 i 88 de l'Estatut, i només serà un membre. Només si això no és possible entra en joc la decisió de l'assemblea de treballadors, i la comissió, com fins ara, es formarà per tres membres, triats pels treballadors i entre ells.
  • L'empresa queda exonerada de cotitzar durant el període de suspensió. Si l'empresa té menys de 50 persones treballadores, l'exoneració de les quotes és al 100 %; si l'empresa té 50 o més treballadors l'exoneració és al 75 %.
  • Totes les persones treballadores que tinguin la feina suspesa tindran dret a la prestació econòmica de la Seguretat Social, independentment de si compleixen els requisits de cotització, que abans es fixaven en 360 dies cotitzats prèviament en els últims sis anys. A més, aquesta prestació no els restarà la prestació de desocupació, com passaria en els supòsits ordinaris. A més, cal afegir que els ERTO que ja s'hagin iniciat per causes ETOP no tindran especialitat quant a la tramitació però sí quant als efectes beneficiosos d'exoneració de cotitzacions per a les empreses i de prestació econòmica per a les persones treballadores.
  • La setena diferència afecta els treballadors autònoms. Al marge que puguin recórrer a l'ERTO, es podria considerar que reben una prestació excepcional per cessament d'activitat per als treballadors autònoms, que, si veuen reduïda la seva facturació en un 75 % o més, poden recórrer al cobrament de la mateixa prestació que les persones treballadores per compte d'altri.

 

Les set diferències de l'ERTO flexibilitzat