🎓 Escola de respostes cognitives superiors

Com assenyala l'educador Chema Lázaro, "educar des de la certesa dóna lloc a respostes prefixades i a expressions cognitives molt limitades". Segons la seva opinió, l'educació ha d'aspirar a molt més.

Fecha: dimarts, 27 de d'abril de 2021 a las 17:30h

Escola de respostes cognitives superiors

L'escola que tenim anuncia la societat que tindrem demà. Per exemple, "una escola de respostes prefixades" donarà lloc a una societat rígida i tancada, en què "es respongui molt i es pensi poc".

Com assenyala l'educador Chema Lázaro, "educar des de la certesa dona lloc a respostes prefixades i a expressions cognitives molt limitades". Segons la seva opinió, l'educació ha d'aspirar a molt més: "Cal buscar expressions cognitives superiors". Per això proposa obrir el currículum formatiu a la realitat de la vida dels estudiants: "Els continguts haurien de ser permeables. Per exemple, no s'entén que no es treballi en el currículum el desafiament del canvi climàtic".

Chema Lázaro fa aquestes consideracions en el marc de les trobades Education Talks, sobre innovació educativa. Organitzades per la Universitat des del 2015, l'edició d'enguany es fa digitalment en forma de converses gravades amb diferents especialistes.

En la xerrada que manté amb la professora de Psicologia de l'Educació Marta Oporto, Lázaro sosté que l'educació ha d'apel·lar a la motivació i a l'emoció. La motivació prové de la connexió entre el que s'aprèn i la seva finalitat. Això és la base del concepte de 'transferència': "Cal donar rellevància al que s'aprèn a les aules". En aquest sentit, considera molt eficaç connectar els continguts amb el seu impacte social: "Als adolescents els encanta millorar el món en què vivim".

Escola de friquis

Lázaro, autor del blog Pizarras Abiertas i guanyador del Premi Nacional d'Educació el 2013, assenyala que mobilitzar l'emoció és clau perquè "fixa els aprenentatges i els fa més duradors". "Curiositat i capacitat de sorpresa" són les principals emocions que haurien de despertar-se a l'aula.

Des de la "seguretat i el vincle", l'escola ha de promoure que l'aprenentatge es recolzi en emocions positives: "Cal convertir l'escola en centres de friquis, entès el terme com a 'gent que estima el que fa'; l'aprenent ha de ser un enamorat del que fa".

El termòmetre de la neuroeducació

Lázaro, que té formació en neurodidàctica, també parla de la important ajuda que ofereix al mestre la neuroeducació: "La neuroeducació, més que el que hem de fer, ens diu si una cosa funciona". També és una palanca de millora: "Serveix per reflexionar sobre el que estem fent. Encara que les coses vagin bé, sempre es poden millorar. Això és el que aporta la neuroeducació".

En el tancament d'aquesta primera conversa de la VI edició d'Education Talks, el convidat ha enumerat les qualitats que ha de tenir l'educador d'avui: coneixement del desenvolupament psicoeducatiu de la persona, cultura de pedagogia, competències digitals, formació en avaluació, formació en diversitat i formació en l'ús de la paraula.

VI Education Talks

La videoconversa amb Lázaro és la primera d'una sèrie que s'oferirà en el marc de la VI Education Talks. Les següents comptaran amb la participació de Victor Küppers, Èlia López Cassà, Marc Vidal, Luis Cros i Anna Forés

Education Talks és la plataforma per la innovació educativa que va crear la Universitat el 2015. A través d'aquesta iniciativa, es posa a la disposició dels educadors un lloc per reflexionar sobre la seva tasca i el sentit de les transformacions profundes que experimenta el món educatiu.

Escola de respostes cognitives superiors