🎓 Un espai propi per a l'educació emocional

L'educació emocional ha de ser quelcom transversal, que penetri en totes les instàncies d'una institució educativa. No obstant això, també mereix un "espai reconegut".

Fecha: dijous, 20 de de maig de 2021 a las 17:00h

Un espai propi per a l'educació emocional

L'educació emocional ha de ser una cosa transversal, que penetri en totes les instàncies d'una institució educativa. Tanmateix, també mereix un "espai reconegut". Així ho defensa la mestra, psicopedagoga i doctora en Ciències de l'Educació Èlia López Cassà, que és favorable al fet que l'educació emocional tingui una assignatura pròpia i obligatòria curricularment. Segons explica en la seva participació en les converses digitals d'Education Talks, una assignatura específica ajudaria a desenvolupar les eines per a l'adquisició de competències com la "consciència, la regulació o l'autonomia". "A partir d'aquesta adquisició, l'interessant seria traslladar-les després a la cultura del centre, ja que la veritable educació emocional surt d'un mateix i de la transferència a la vida real", ha afegit.

López Cassà, que ha fonamentat aquesta proposta en les conclusions d'un estudi sobre la influència de les emocions en els docents davant la covid, fet per la Universitat de Barcelona, aprecia en el nostre sistema educatiu un dèficit en l'atenció a les emocions. Si bé en la primera infància sí que es dediquen esforços a l'acompanyament emocional, "a mesura que passem d'etapa es va perdent aquesta atenció més singular". En aquest sentit, ha cridat a prendre consciència de com "la nostra història educativa ha reprimit aquest aspecte".

L'escola ha de proporcionar "espais d'escolta, comunicació i empatia". Però aquesta psicopedagoga estén a tota la societat aquesta disposició d'obertura a les emocions: "Les emocions han de tenir un lloc en la nostra societat, i ara mateix hi ha emocions que es reprimeixen".

Durant el diàleg amb la directora d'estudis dels graus en Educació, Marisa Vázquez, López Cassà ha enumerat algun dels beneficis d'una educació que ajudi la persona a reconèixer les seves emocions per així poder regular-les i gestionar-les: salut física i mental, millora de l'autoestima i ampliació del camp d'acció social i personal. "Una emoció és una oportunitat per coneixe's més" i, per tant, també de conèixer els altres, ha reflexionat. En el terreny laboral, l'educació connecta amb competències molt valorades, com són "la presa de decisions, el treball en equip, l'empatia, la comunicació o el lideratge".

Conscienciació, espais de conversa, autoexploració dels sentiments o tècniques de respiració són algunes de les pràctiques que López Cassà ha enumerat. En aquest sentit, també s'ha referit "a la pràctica de la gratitud", un hàbit que afavorirà que l'experiència de l'emoció positiva "estigui molt més present".

VI Education Talks

La videoconversa amb Èlia López Cassà pertany a una sèrie que s'ofereix en el marc de les VI Education Talks. Hi participen figures com Chema Lázaro, Victor Küppers, Èlia López Cassà, Marc Vidal, Luis Cros i Anna Forés.

Education Talks és la plataforma per la innovació educativa que va crear la Universitat el 2015. A través d'aquesta iniciativa, es posa a la disposició dels educadors un lloc per reflexionar sobre la seva tasca i el sentit de les profundes transformacions que experimenta el món educatiu.

Un espai propi per a l'educació emocional