Fecha: dimarts, 05 de de novembre de 2024 a las 11:00h
Amb la finalitat d'analitzar i comprendre el sistema electoral estatunidenc, la setmana passada va tenir lloc la conferència "Què passarà el proper 5 de novembre: una prèvia a les Eleccions dels EUA", organitzada pel Círculo Atenea i la Càtedra d'Estudis Mundials Antoni de Montserrat. A càrrec, de Xavier Peytibi, expert en comunicació política i campanyes electorals i gran coneixedor del sistema americà, la trobada va reunir un grup d'alumnes de la nostra universitat.
En la trobada, Xavier Peytibi va tractar els elements més rellevants de les eleccions presidencials dels Estats Units programades per a avui, 5 de novembre. Durant el col·loqui, Peytibi va compartir la seva aguda visió sobre les estratègies de campanya, la segmentació de votants, el rol de les "fake news" i la creixent influència de celebritats i figures mediàtiques en la política. A més, també va explorar les implicacions d'un possible retir de Joe Biden i l'ascens de Kamala Harris en el panorama polític.
Un altre dels punts d'anàlisis va ser la capacitat de segmentació de les campanyes modernes, un tema que Peytibi va destacar com a clau en l'estratègia electoral actual. Concretament, va explicar que els equips de campanya divideixen als votants en grups específics segons les seves característiques demogràfiques, ubicacions geogràfiques i perfils d'interès. Aquesta segmentació permet adaptar els missatges de forma molt precisa, aconseguint que els candidats no sols identifiquin qui són els seus votants potencials, sinó que sàpiguen en quins territoris enfocar els seus recursos per a maximitzar el seu impacte. Els "swing states" o estats clau, on el vot és incert, són el focus de la major inversió en temps i recursos, amb visites personals, esdeveniments públics i campanyes de gran visibilitat. En altres estats, els equips opten per estratègies digitals i campanyes en mitjans locals, mantenint una presència constant sense desviar recursos de les regions més estratègiques.
Segons Xavier Peytibi, aquestes eleccions destaquen per "estar guiades més pel sentiment que per la raó", en una dinàmica en la qual el component emocional supera al debat racional. La campanya de cada candidat ha recorregut intensament a la identificació emocional dels votants, apel·lant als seus valors, pors i aspiracions, deixant en un segon pla els arguments polítics tradicionals. Aquest enfocament, explica Peytibi, converteix les eleccions en una batalla de sensacions i afinitats personals, on les connexions emocionals semblen tenir un pes major que els raonaments o els fets concrets.
|
CORREU |