🎓 La innovació educativa ha de significar millora

Amb l'objectiu de potenciar noves vies d'ensenyament i aprenentatge, i per millorar tant el disseny com el desenvolupament de les diferents matèries educatives, el CEU ha celebrat la segona edició del Congrés d'Innovació Educativa i Docent, en un format de doble presencialitat.

Fecha: dimarts, 06 de de juliol de 2021 a las 12:45h

La innovació educativa ha de significar millora

Amb l'objectiu de potenciar noves vies d'ensenyament i aprenentatge, i per millorar tant el disseny com el desenvolupament de les diferents matèries educatives, el CEU ha celebrat la segona edició del Congrés d'Innovació Educativa i Docent, en un format de doble presencialitat.

La primera sessió s'ha fet des de la nostra universitat, on el filòsof i pedagog Gregorio Luri ha impartit la conferència "Filosofia de l'educació. Per una innovació crítica: discursos de la innovació. Val la pena innovar per innovar? Permanències antropològiques. Reflexió de la innovació amb exemples reals". Estava acompanyat del rector, Rafael Rodríguez-Ponga, i de la directora del grau en Direcció d'Empreses, Rocío Bonilla.

Sobre la idea d'innovació aplicada al context educatiu, el ponent subratlla que cal veure-la "no com un gest que ens situa a l'avantguarda del present, sinó com un compromís amb la millora". Per això, ha advertit sobre la falta de discriminació entre el que és bo i el que és nou: "El que és nou no significa necessàriament que sigui bo; ens interessen les innovacions bones, les innovacions que ens millorin". "No qualsevol cosa que estem fent és bona pel fet de ser nova", ha afegit.

La innovació compromesa amb la millora requereix un mapa de carreteres: saber on som, on anem i quins són els camins. Des del seu punt de vista, això falta al nostre país. "A Espanya no hi ha un sistema educatiu marcat, sinó que n'hi ha de molt diferents. Això provoca que generem molta més deficiència que excel·lència, ja que les lleis educatives ni milloren els que van malament, ni els que van bé", ha criticat.

Conèixer l'ofici
Luri no ha amagat l'autocrítica al sector educatiu en si mateix: "La funció principal d'un docent és conèixer l'ofici, perquè som davant de tasques professionals complexes. La majoria de nosaltres hem treballat amb molta voluntat, però no amb la necessària professionalitat. I el que ens estan demanant els nostres alumnes és que coneguem l'ofici". Per a això es fan imprescindibles dues innovacions en l'ensenyament: aprofitar el temps i estar segur que en cada moment el docent està fent el que s'ha de fer.

Per concloure, el filòsof i assagista ha citat alguns dels problemes a tractar en aquest procés d'innovació, com el poc temps que es dedica a fomentar l'escriptura, "fet que provoca que els estudiants no sàpiguen raonar"; compensar els dèficits lingüístics dels estudiants, o la importància de donar forma a un humanisme STEM: "Hem d'evitar el pànic matemàtic".

La força del grup

El Congrés CEU d'Innovació Educativa i Docent és un punt de trobada per a l'intercanvi de coneixement i experiències d'èxit en el camp de l'ensenyament entre docents de les tres universitats CEU. L'edició d'enguany compta amb 644 participants, la qual cosa suposa un increment del 40 % respecte a l'edició anterior.

En el discurs d'obertura, la directora d'Universitats CEU i rectora de la Universitat CEU San Pablo, Rosa Visiedo, ha apel·lat al vigor innovador que dona el fet de pertànyer a un grup educatiu amb tres universitats. "Està molt bé dissenyar actuacions docents, en la metodologia, els continguts, en el seguiment dels estudiants, en l'avaluació, però el més important de tot és compartir-les", ha subratllat.

Entre els ponents d'aquest congrés hi ha tres professores de la nostra universitat: Carmen Ruiz ("9a edició del BCN Digital Change"), Marta Oporto ("El role-play com a eina innovadora transversal") i Marisa Vázquez ("Compta amb mi. Incloure per construir un món millor").
 

La innovació educativa ha de significar millora