🎓 Narratives que eduquen i emocionen, en el V Education Talks

Un any més, la nostra universitat ha esdevingut el punt de trobada dels educadors implicats a innovar en l'educació per respondre als reptes formatius del nostre temps.

Fecha: divendres, 24 de de maig de 2019 a las 13:45h

Narratives que eduquen i emocionen, en el V Education Talks

Un any més, la nostra universitat ha estat el punt de trobada dels educadors implicats a innovar en l'educació per respondre als reptes formatius del nostre temps. Prop de 250 professionals de l'àmbit educatiu han assistit a la V edició d'Education Talks.

El disseny dels Education Talks comprèn un espai de ponències que serveixen de punt de referència per al col·loqui posterior entre els assistents. L'objectiu és que aquestes intervencions breus introdueixin enfocaments inspiradors sobre els reptes educatius del nostre temps. L'acte l'ha conduït la responsable d'Informació i Orientació de la Universitat, Olga Morelli.

Un d'ells ha estat el formador en narrativa terapèutica Jordi Amenós, que ha subratllat el valor de la narrativa fantàstica per a la formació dels nens: "Els nens construeixen la seva identitat a través de les històries". Així, quan se submergeixen en la fantasia de les narracions i els contes de fades, el que fan "és jugar a saber qui és, aquí hi ha la llavor d'un adult amb criteri propi". Per aquest motiu, aquest escriptor adverteix de la pèrdua important que pateix l'educació quan se n'exclou l'aspecte humanístic. "Si retirem les humanitats de l'aula, privarem els nens d'un patrimoni cultural que els pertany i del llenguatge que els permet travessar el llindar cap a ells mateixos", ha observat.

Moure l'emoció

Al final, els diferents recursos didàctics no són més mitjans sense entitat educativa si no hi ha un relat que els doni sentit. Passa això amb la introducció del joc a l'aula. És una estratègia positiva perquè mobilitza l'emoció necessària dins de l'aprenentatge, però, a més, "dins de cada gamificació ha d'haver-hi un conte". La utilització de jocs o de tecnologia "mai no substituirà els contes ni el professional de l'educació", han assenyalat sobre aquest tema el professor i coordinador TAC de FEDAC-Montcada, Óscar de Paula, i la professora de l'Institut La Llauna (Badalona) Maria Sabiote, especialistes, tots dos, en la introducció del joc.

Com han suggerit aquests dos especialistes, al terreny de l'emoció és on arrela l'aprenentatge significatiu. A més, importa també quin tipus d'emoció se suscita a l'aula. En aquest aspecte ha incidit el professor de genètica de la UB i expert en neuroeducació David Bueno. Bueno ha explicat que, a escala cerebral, importen el nombre de connexions i el lloc on es fan. Si les connexions es realitzen en un context emocional de por, es reforçarà l'aversió al canvi, però si, per contra, és l'alegria la que domina l'aprenentatge, es generarà una predisposició a la superació i la millora. En aquest aspecte resulta decisiva la mirada del mestre. "Els professors hem de tenir molt present la forma en què mirem els nostres alumnes. Es tracta de no trencar la cadena de confiança que crea l'alegria", ha expressat aquest especialista.

La recerca pot ser un àmbit propici per a les emocions positives, favorables a l'aprenentatge. Així ho ha transmès el professor de secundària i batxillerat de l'escola Mare de Déu de la Salut de Sabadell i director de la XV Exporecerca Jove, Sergi Bonet. "Investigar amb adolescents va molt més enllà dels conceptes, la qual cosa destaca la motivació".

Escola inclusiva

L'escola, a més, ha de ser un espai d'inclusió, un àmbit que aculli tota la comunitat educativa, tal com ha defensat la directora de l'escola Pepa Colomer (el Prat de Llobregat), Eva Palau. Aquesta educadora, que va guanyar el 2018 el premi Grans Profes, Grans Iniciatives, que concedeix la Fundació Atresmedia, considera que un dels grans objectius de l'escola ha de ser "que les famílies estiguin integrades a les escoles, que comparteixin amb nosaltres el mateix llenguatge".

Els centres educatius han de ser un espai per a tots, un lloc en què tothom se senti inclòs. Aquest era l'objectiu del projecte "Compta amb mi", que la directora dels graus d'Educació de la nostra universitat, Marisa Vázquez, va posar en marxa en el context de l'assignatura Trastorns de l'Aprenentatge', del grau en Educació Infantil. Es tracta de la recopilació de contes escrits per estudiants del grau. Les històries havien de tenir el poder de fer comprendre a nens de tres a sis anys què és la discapacitat, com a forma d'educar en una actitud integradora. El que eren uns treballs per a l'assignatura van acabar convertits en llibre, publicat per Còdex, sota els auspicis de la nostra càtedra Unesco. En el fons, el que aquestes històries expliquen és que "la inclusió és una qüestió d'actitud, de creure que, comptant amb totes les persones, es poden aconseguir moltes coses", ha destacat Marisa Vázquez.

 

Narratives que eduquen i emocionen, en el V Education Talks