馃帗 Perspectiva hist貌rica i actual de la diversitat funcional

Els nivells de suport han de ser diferents en funci贸 de l'edat.

Fecha: dilluns, 15 de abril de 2019 a las 15:30h

Perspectiva hist貌rica i actual de la diversitat funcional

La discapacitat f铆sica i psicol貌gica va estar molt present a la cort espanyola dels 脌ustries, als segles XVI i XVII. No hi ha m茅s que observar els molts bufons que va pintar Vel谩zquez en els seus quadres. Personatges com Magdalena Ruiz, Luis Trist谩n, o el boig Morata, s贸n figurants que apareixen a Las Meninas de Vel谩zquez o en diversos retrats col路lectius cortesans.

Tenir al costat una persona amb alguna malformaci贸, anomenat en l'猫poca, "home de plaer" (que entretenia als cortesans), constitu茂a un signe de poder, en el marc d'un curi贸s gust per l'extravag脿ncia.
El pas del temps ha canviat molt la situaci贸 i al llarg dels segles es va instal路lar a l'opini贸 p煤blica la por a la difer猫ncia que el nazisme va conduir fins al genocidi.

Avui, pel路l铆cules com Campeones, dirigida per Javier Fesser, amb el discurs de Jes煤s Vidal en el lliurament dels Goya, reivindicant la inclusi贸, la diversitat i la visibilitat, reflecteixen una visi贸 molt m茅s optimista de cara al futur.

Sembla superada la concepci贸 del discapacitat com "fill del pecat" o com a malalt perill贸s al qual cal tancar. S'ha passat, certament, per estrat猫gies radicals no recomanables: la segregaci贸 i la sobreprotecci贸.

En aquest sentit 茅s especialment interessant l'estudi de les formes d'integraci贸 social dels nens amb S铆ndrome de Down. 脡s ben pal猫s que no 茅s de rebut la tesi de Rousseau sobre la idealitzaci贸 del "bon salvatge", corromput i pervertit per la societat. Aquesta a trav茅s del sistema educatiu ha d'integrar als nens que necessiten atenci贸 especialitzada, dotant-los d'un grau d'autonomia suficient perqu猫 puguin valer-se per si mateixos.

Els nivells de suport han de ser diferents en funci贸 de l'edat. Beatriz Garv铆a Pe帽uelas en la seva confer猫ncia "La diversitat funcional en l'aprenentatge" ha incidit en treballar la identitat, ajudar la persona amb S铆ndrome de Down a con猫ixer-se, descobrir el s铆mptoma i tamb茅 les seves m煤ltiples capacitats.

Educar 茅s transmetre normes per貌 tamb茅 deixar cr茅ixer. Beatriz Garv铆a 茅s psic貌loga cl铆nica. Des de 1989, es va incorporar a la Fundaci贸 Catalana de la S铆ndrome de Down, de la qual coordina, actualment, l'脿rea de formaci贸 i investigaci贸. Ha aportat recursos per tractar persones amb aquesta s铆ndrome, partint del principi que el concepte de discapacitat no ens faci oblidar mai la persona que hi ha darrere. L'esdeveniment ha estat organitzat per Rosa M陋 Alabr煤s per als alumnes d'Educaci贸 Social II del Grau de Prim脿ria.

 

Perspectiva hist貌rica i actual de la diversitat funcional