🎓 Readaptar als nens al ritme lent de la realitat

'Education Talks', la plataforma de trobades per la innovació educativa que impulsa la nostra universitat, va arrancar fa setmanes la seva huitena edició. Enguany, se segueix la línia dels dos precedents i Education Talks es presenta en forma de converses gravades que poden reproduir-se a través de la plataforma digital.

Fecha: dimecres, 25 de de maig de 2022 a las 14:15h

Readaptar els nens al ritme lent de la realitat

'Education Talks', la plataforma de trobades per la innovació educativa que impulsa la nostra universitat, va arrancar fa setmanes la seva huitena edició. Enguany, se segueix la línia dels dos precedents i Education Talks es presenta en forma de converses gravades que poden reproduir-se a través de la plataforma digital.

Entre aquests continguts, està el diàleg entre la doctora en Educació i Psicologia, Catherine L'Ecuyer, i la doctora i professora dels nostres graus d'Educació, Cintia Carreira.

El discurs de L'Ecuyer és conscient i esperançat al mateix temps. Observa amb preocupació el fet que els xiquets hui s'hagin acostumat a la velocitat, "als dibuixos animats frenètics i les pantalles estridents". Enfront d'aquesta situació, una de les missions educatives més transcendents serà "readaptar-los al ritme lent de la realitat".

També insisteix a la importància de fundar les decisions pedagògiques en l'evidència científica. Cal evitar que l'educador caigui en creences no prou verificades científicament. Seria el cas d'allò que denomina "neuromites". Entre ells, "la idea que tot es juga entre els zero i els tres anys o que quant més senti l'infant, millor, fet que condueix a la *sobreestimulació".

L'obsessió per innovar

El rigor científic també ha de precedir a la introducció de noves metodologies. "Fa anys que ens apuntem a modes només pel fet que són noves. La novetat no és un concepte educatiu". Enfront de l'"obsessió" per resultar innovadors, aquesta especialista ha recordat que "l'educació no és bona per ser innovadora, sinó que és innovadora per ser vertadera".

Al llarg de la conversa L'Ecuyer també parla del "consell empaquetat". Crida els pares a alliberar-se de les corretges de força de consells preestablides i connecten amb "la sensibilitat per a saber el que el seu fill necessita". Aprecia que "s'està restant als pares la intuïció que necessiten per educar". I recorda que "l'educació és una tasca que correspon als pares, en primer lloc".

"No eduquen els mètodes, eduquen les persones", proclama en un moment de l'entrevista. En aquest sentit, afirma que "l'esperit crític ha d'estar basat en coneixement", punt en què emergeix la figura del mestre que proporciona context. L'educador és el que aporta sentit al coneixement. "Un sistema educatiu mai estarà per damunt de la qualitat dels seus mestres".
 

Readaptar els nens al ritme lent de la realitat