🎓 Reptes i conquestes de la dona emprenedora

es dones guanyen pes en el panorama de l'emprenedoria. A Espanya, segons les dades del Global Entrepreneurship Monitor (GEM), l'emprenedoria registra la següent distribució de gènere: 46% de dones i 54% d'homes.

Fecha: dimarts, 08 de de març de 2022 a las 18:45h

Reptes i conquestes de la dona emprenedora

Les dones guanyen pes en el panorama de l'emprenedoria. A Espanya, segons les dades del Global Entrepreneurship Monitor (GEM), l'emprenedoria registra la següent distribució de gènere: 46% de dones i 54% d'homes. Aquest balanç registra una bretxa en el món de l'emprenedoria que es va acurtant i que és menys acusada que en la mitjana dels països europeus i nord-americans, situada en deu punts percentuals. A més, “es preveu que la diferència es continue mitigant en els pròxims anys”.

No obstant això, com subratlla la directora de la Càtedra d'Empresa Familiar i Creació d'Empreses de la nostra universitat, Carmen Ruiz, encara perviuen sectors en els quals el pes relatiu d'homes supera àmpliament al de les dones Mentre que les dones estan més ben representades en el sector serveis i en el de consum, “estan menys presents en sectors tecnològics”.

La directora d'aquesta Càtedra, que anualment organitza el Workshop de la Dona Emprenedora, posa l'accent en alguns aspectes que diferencien a l'emprenedoria de les dones de l'impulsat per homes. De mitjana, la dona sol comptar amb un capital llavor més reduït. A més, també s'aprecien divergències en la motivació. Quan són preguntades, les dones responen en major mesura que la seua opció per l'emprenedoria és “per a canviar el món”, mentre que els homes solen al·ludir a la “generació d'elevats ingressos”.

Com assenyala Ruiz, les diferències responen fonamentalment a un criteri sectorial, però “no hi ha grans diferències quant a la grandària, orientació al creixement o grau d'innovació dels seus negocis”.

Aquesta professora invoca les dades del GEM per a subratllar que, si bé les dones no se senten menys preparades que els homes per a emprendre, sí que “acusen una major por al fracàs i perceben menys les oportunitats”. Són percepcions que tendeixen a diluir-se “quan les dones han fet el pas de crear una empresa”.

Per a continuar avançant en aquest terreny, Ruiz considera fonamental “el desenvolupament de polítiques que reforcen i amplien els rols de les dones en els ecosistemes emprenedors, aconseguint una participació més activa de les dones en els diferents rols que es donen: emprenedores; inversores; innovadores, intra-emprenedores, etc.”

Reptes i conquestes de la dona emprenedora