🎓 Per educar en resiliència s’ha de apel·lar a l’esperit

Les persones som "impredictibles", així ho constata l'observació empírica. Per tant, no s'ha de caure en l'error de "contemplar la resiliència com una cosa mecànica", considera el degà de la Facultés Lliures de Philosophie et Psychologie, Michael Boyancé.

Fecha: dijous, 08 de de juliol de 2021 a las 15:45h

Per educar en resiliència s’ha d'apel·lar a l’esperit

Les persones som "impredictibles", així ho constata l'observació empírica. Per tant, no s'ha de caure en l'error de "contemplar la resiliència com una cosa mecànica", considera el degà de les Facultés Libres de Philosophie et Psychologie, Michael Boyancé.

Segons ha explicat aquest filòsof i educador en connexió telemàtica per al VIII Congrés Word in Education, "els estudis demostren la dificultat d'identificar els factors de resiliència, ja que cada persona és única". Per aquesta raó, els educadors han de fugir de plantejaments deterministes i enfocar la formació en resiliència "en la fragilitat humana i la capacitat de l'ésser humà per superar-la". Aquesta facultat per ser resilients i "aconseguir el bé" és una cosa "natural" en la persona, i també ho és la vulnerabilitat.

A parer seu, la capacitat de resiliar es fonamenta en el fet que "hi ha un sentit del bé que, en últim terme, guia l'ésser humà". Per aquest motiu, és clau que els educadors interioritzin que "per educar la resiliència cal entendre que les facultats espirituals existeixen i que depenen de l'adquisició de bons hàbits".

Boyancé és el degà de les Facultés Libres de Philosophie et Psychologie, que amb la nostra universitat i la Jesuit University Ignatianum organitza el VIII Congrés Word in Education.

VIII Congrés Word in Education

És possible "ensenyar" resiliència i fomentar-la en l'entorn educatiu? Partint d'una resposta afirmativa a aquesta pregunta, el VIII Congrés Internacional Word in Education ofereix respostes fonamentades en el potencial educatiu del relat i la ficció literària. Així ho anuncia el títol d'aquesta vuitena edició, que es desenvolupa durant els dies 7, 8 i 9 de juliol a la Universitat: "Bones pràctiques i reptes per a les escoles entorn del foment de la resiliència".

La temàtica connecta amb les línies generals del projecte d'R+D+i "Foment de la resiliència en l'educació primària: innovació i formació contínua del professorat", que desenvolupa el grup de recerca TRIVIUM de la UAO CEU. El projecte disposa del finançament del Ministeri de Ciència i Innovació.

En la sessió de demà, 9 de juliol, seran retransmeses en obert les taules i ponències següents:

  • 10:00-11:00. "Acompanyar-nos en la fragilitat: processos de superació quan el vent bufa en contra", d'Eduard Sala i Manuel Moreno – Càritas Diocesana de Barcelona, Espanya
  • 11:30-12:40. Taula rodona de directors de col·legis participants en el projecte ANDREIA
  • 17:30-18:30. "Les bases psicològiques i neurobiològiques de la resiliència infantojuvenil", conferència de clausura a càrrec de Jorge Barudy
Per educar en resiliència s’ha d'apel·lar a l’esperit