🎓 Un sector alimentari innovador i de proximitat

Un aspecte clau en la situació en la qual vivim és el sector de l'alimentació i les begudes. En aquest camp, és necessari una estratègia perquè la cadena que permet el seu funcionament sigui el més resistent possible davant futurs imprevistos, com pot ser la crisi econòmica derivada de l'emergència sanitària.

Fecha: dimecres, 13 de de maig de 2020 a las 10:00h

Un sector alimentari innovador i de proximitat

Un aspecte clau en la situació en què vivim és el sector de l'alimentació i les begudes. En aquest camp, és necessària una estratègia perquè la cadena que en permet el funcionament sigui el més resistent possible davant de futurs imprevistos, com pot ser la crisi econòmica derivada de l'emergència sanitària. Es tracta d'aconseguir una “cadena de valor resilient”, segons el terme emprat pel director a Barcelona del màster en Food and Beverage Sustainable Entrepreneurship de la Universitat Abat Oliba CEU i la SAA School of Management de Torí, Bram-Kees Trouwborst.

La cadena ha de tenir capacitat per “gestionar canvis bruscos en l'oferta i la demanda, i l'eficiència suficient per mantenir nivells de preu i qualitats raonables en moments de crisi”. Per això, aquest especialista apunta que “el fet de tenir una cadena pròpia, gestionada de manera sostenible i que garanteixi condicions justes per a tots implicats és essencial per a la dinàmica i supervivència de l'economia en moments de crisi”. 

Per a Bram-Kees Trouwborst, desenvolupar la sostenibilitat en el sector alimentari és fonamental perquè contribuiria a superar una de les seves febleses principals: la dependència del preu. Actualment, els ramaders i agricultors estan en una situació “asfixiant”, ja que la pressió a la baixa sobre els preus redueix el marge de maniobra i els deixa exposats davant de la crisi. Això també passa a causa del domini que adquireixen agents comercials com els grans supermercats. Segons Trouwborst, “cada vegada n'hi ha menys i els que queden són els més potents”. D'aquesta manera, adquireixen una quota de mercat que “els pot donar molt de poder dins de la cadena de valor i així fer dependents empreses proveïdores i els seus productors, la qual cosa pot traduir-se en la fixació de condicions que poden arribar a ser abusives”.

Això deixa patent que quan “el preu és la variable singular determinant en la cadena, qualsevol canvi inesperat tindrà influència negativa per als actors dependents”. Així els considera aquest professor de màrqueting, que aposta per la generació de valor a través de la sostenibilitat, la qual cosa garantiria un “repartiment més just del benefici”. 

Innovació i aprenentatge 

Trouwborst també se centra en la innovació i l'aprenentatge continu, ja que faran el sector més resistent. La innovació és un factor beneficiós per al sector: “Per exemple, el desenvolupament de pràctiques i productes sostenibles pot tenir conseqüències positives estructurals per a diferents stakeholders en la cadena. Abans de res, millorarà el posicionament internacional i així el valor del sector sencer”.

La innovació també genera diferenciació, un altre aspecte clau. “Les lleis del màrqueting ens ensenyen que una oferta única és el que el públic objectiu vol percebre. Com a conseqüència, el posicionament millora i així el valor del negoci. La innovació també pot, més específicament, significar un procés de desenvolupament de nous productes o la cerca de noves aplicacions i serveis existents”. Per exemple, “el desenvolupament de raïm cada vegada més resistent als canvis de temperatura és un exemple clar d'aquest esforç en diferents cellers”, apunta el docent. 

Producte de proximitat 

L'altre gran pilar de la sostenibilitat és el producte de proximitat. En aquests moments, “pressionats per preus mínims, exportem productes autòctons a l'estranger a tarifes més elevades i per la mateixa raó importem matèries primeres i articles finals”, encara que aquesta dinàmica té un problema per a “l'agilitat i la taxa de reacció dels sectors”, assegura Trouwborst.

L'expert es qüestiona “què passa amb els productes alimentaris procedents de països d'Europa de l'Est i, més llunyans encara, com l'Àsia? En períodes de crisi la rapidesa, el temps de distribució i time-to-market són clau. La dependència de tercers pot posar en perill la seguretat alimentària”. Per això, s'ha d'“incentivar l'oferta i la compra dels productes de proximitat, garantir un benefici raonable per als productors i un preu moderat per al consumidor”.

Un sector alimentari innovador i de proximitat