🎓 Les TIC i el canvi en la pedagogia hospitalària

És el cas de la videoconferència, el paper de la qual de pont entre l'àmbit hospitalari i l'escolar ha estat analitzat per la titulada en el grau en Educació Primària Sara Jiménez Cabezas

Fecha: divendres, 21 de de desembre de 2018 a las 15:00h

Les TIC i el canvi en la pedagogia hospitalària

Les TIC ofereixen valuoses possibilitats de millorar la vida dels escolars que, per causa d'una malaltia, han d'estar ingressats en un hospital i, per tant, aïllats de les aules en les quals els correspondria estar. Avui dia, la tecnologia ofereix alternatives per a superar aquestes barreres i permetre a l'estudiant ser partícip de la dinàmica de la seva classe.

És el cas de la videoconferència, el paper de la qual de pont entre l'àmbit hospitalari i l'escolar ha estat analitzat per la titulada en el grau en Educació Primària Sara Jiménez Cabezas en el seu Treball Final del Grau (“La videoconferència com a instrument de comunicació a les aules hospitalàries”).

El treball parteix d'una revisió de la doctrina existent sobre la realitat de l'aula hospitalària, la translació de les TIC a aquest terreny i una anàlisi comparada del seu ús en altres països de referència, amb especial atenció al cas de la videoconferència. A aquest marc conceptual, s'agrega una anàlisi de cas en el qual s'ha fet un treball de camp amb entrevistes i enquestes tant al personal mèdic (de l'Hospital Sant Joan de Déu) com a l'equip docent de l'escola, a més de la pacient mateixa.

Les respostes del personal mèdic van ser concloents en la valoració dels efectes de l'ús de la videoconferència perquè la pacient tingués la possibilitat de seguir les classes i mantenir el contacte amb la dinàmica del seu grup. La totalitat del personal mèdic preguntat va considerar positiu a escala emocional que el pacient pogués mantenir aquest contacte. Respecte a la pacient del cas estudiat per Sara, el 87% va notar una millora en el seu estat d'ànim arran de començar amb les videoconferències i el 93% va assegurar que seria bo que altres pacients poguessin aprofitar-se d'aquesta tecnologia per a seguir vinculats al seu entorn escolar.

Com assenyala l'autora del treball, l'ús de tecnologies com la videoconferència “suposa traspassar la barrera que pot produir un procés de malaltia en el nen”. Sara parla en les seves conclusions del favorable “impacte psico-afectiu” per al pacient. I no només perquè els nens hospitalitzats puguin tenir “una vida el més normalitzada possible” sinó perquè també s'afavoreix la posterior reincorporació a l'aula.

Malgrat els innegables beneficis de l'ús de les TIC en contextos d'aula hospitalària, l'autora aprecia que el seu ús és encara “minoritari”. No obstant això, la tendència apunta al seu ús creixent. En aquest sentit, assenyala que “si es continua en una dinàmica de recerca, les TIC poden arribar a canviar el món de la pedagogia hospitalària”.

El Treball de Final de Grau de Sara Jiménez Cabezas va ser dirigit pel professor Ferran Gandol, que és especialista en aplicació de les TIC en contextos educatiu.

 

Les TIC i el canvi en la pedagogia hospitalària