🎓 Els mestres poden ser "tutors de resiliència"

Així ho considera la doctora en Filosofia i Ciències de l'Educació i directora adjunta de la Càtedra de Neuroeducación UB 1ST, Anna Forés, que invoca el paper que els mestres poden desenvolupar com a "tutors de resiliència".

Fecha: dilluns, 28 de de juny de 2021 a las 17:45h

Els mestres poden ser "tutors de resiliència"

La resiliència té un component genètic, "però l'ambient és fonamental" per generar-la. La conseqüència és clara: es pot treballar la resiliència, i les escoles són un entorn ideal per fer-ho.

Així ho considera la doctora en Filosofia i Ciències de l'Educació i directora adjunta de la Càtedra de Neuroeducació UB 1ST, Anna Forés, que invoca el paper que els mestres poden desenvolupar com a "tutors de resiliència". El docent pot ser "la catapulta" que ajudi els seus alumnes a "tirar endavant", observa durant la seva intervenció en les Converses Education Talks: Diàlegs per Transformar.

Forés comenta els diversos aspectes que es poden estimular per fomentar la resiliència en l'entorn educatiu, entre els quals hi ha el sentit de l'humor. Hauria d'"estar molt més present a les aules i en les famílies", afirma Forés.

Durant el col·loqui amb la directora del grau en PsicologiaLaura Amado, Forés esmenta algunes palanques que incideixen en la resiliència: creativitat, existència d'una xarxa de suport, autoestima, funcions executives. I, entre totes, sobresurt la importància de les relacions personals. En aquest context, l'experta parla de "la mirada de l'altre" i de l'existència d'un "amor incondicional, el lligam segur durant els primers anys és bàsic".

Des del seu punt de vista, la pandèmia també deixa alguns aprenentatges que poden ser interpretats en clau de resiliència. Estudis realitzats pel seu grup de recerca amb mestres i famílies revelen que "la pandèmia ens ha ajudat a prioritzar; hem parat, vist el que és realment significatiu i després hem continuat vivint". A més, aprecia que la pandèmia ens ha impulsat a descobrir "què és el que dona sentit a la nostra vida".

Forés inicia la seva intervenció definint els contorns de la resiliència. Més que resistir davant l'adversitat, resiliar implica "persistir": "És la possibilitat de projectar un futur, de generar oportunitats". En aquest punt, insisteix que la resiliència funciona com un procés i que no cal viure cap esdeveniment traumàtic per desenvolupar-la.

VI Education Talks

La videoconversa amb Forés s'ofereix en el marc del VI Education Talks. Aquesta edició compta amb la participació de Chema LázaroVictor Küppers, Èlia López Cassà, Marc VidalLuis Cros i la mateixa Anna Forés.

Els mestres poden ser