🎓 Pautes per a una “volta al col·le” atípica 

La volta al col·legi al setembre serà atípica, ja que els alumnes porten mesos sense trepitjar l'escola. Per això, l'adaptació al nou curs escolar serà “més dificultosa i amb un estrès addicional”. Des d'aquest punt de vista, pares i docents hauran de tenir “calma i paciència. Cada nen o nena necessitarà el seu temps d'adaptació”, segons el psicopedagog i professor en el grau de Psicologia en la nostra universitat, Ramón Novella.

Fecha: Friday, 31 de July de 2020 a las 12:30h

Pautes per a una tornada al col·le atípica 

La tornada a l'escola al setembre serà atípica, ja que els alumnes fa mesos que no la trepitgen. Per això, l'adaptació al nou curs escolar serà “més dificultosa i amb un estrès addicional”. Des d'aquest punt de vista, pares i docents hauran de tenir “calma i paciència; cada nen o nena necessitarà el seu temps d'adaptació”, segons el psicopedagog i professor en el grau de Psicologia de la nostra universitat Ramon Novella

Quan arribin els alumnes al setembre es trobaran les aules canviades i “les dinàmiques de les escoles seran diferents, adaptades a la situació d'excepcionalitat que vivim”.

En aquest sentit, la comunicació és clau, ja que ajuda a anticipar escenaris com el d'un segon confinament. Per això, Novella veu convenient parlar amb els nens sobre que “pot passar de tot” i que “l'evolució dels esdeveniments ens pot portar a un segon confinament”. La situació “ja no serà nova”, per tant, cal “preveure i avisar que es poden tornar a trobar en la mateixa situació”. 

La consigna és parlar i comunicar, la qual cosa inclou escoltar “el que els nens pensen i com veuen la situació”. Com afirma Novella, “cada nen és únic” i cal observar “com viu de manera particular aquesta situació”.

Quant a com afrontar les novetats, aquest expert apunta que encara que els nens “s'adapten amb facilitat a les noves realitats i que els professors seran els mateixos, sí que és necessari transmetre'ls que trobaran situacions noves”. Així mateix, el missatge ha d'anar acompanyat de la certesa que sempre tindran “l'ajuda de tots, família i mestres”. 

Menys estressats que els seus pares  

Per als nens, tornar a classe està relacionat amb el retrobament amb els amics, la qual cosa els fa més suportable l'experiència, apunta Novella. Per això, en general, no solen viure amb angoixa els dies previs i, si ho fan, aquesta reacció és, sovint, un mirall del que veuen en els seus pares.

Com explica aquest expert, “el trastorn postvacances dels nens ve generat pels seus propis pares”, que han de ser conscients de la imatge que transmeten: “Han de procurar donar exemple amb el seu comportament. Si contínuament estan transmetent el malestar pel final de les vacances i la tornada a la feina, ho vulguin o no, estaran generant en els seus fills la mateixa actitud de queixa i negativisme”.  

Com s'ha assenyalat, el nen no té per què viure amb estrès la tornada a col·legi, però, si en fos el cas, hi ha símptomes que ajuden detectar-ho. “La comunicació difícil, el rebuig a parlar del nou curs, els nervis, les dificultats en el son o en l'alimentació són senyals d'alerta”, apunta Novella.

 

Pautes per a una tornada al col·le atípica